همشهری آنلاین: منابع آمریکایی از طرح واشنگتن برای قرار دادن نوار غزه و کرانه باختری رود اردن، تحت قیمومیت نظامی آمریکا و اروپا خبر دادند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه اردنی الدستور به نقل از این منابع نوشت: این طرح تحت عنوان استقرار نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در نوار غزه و سپس در کرانه باختری رود اردن برای برقراری امنیت در این مناطق اجرا خواهد شد.

این منابع تأکید کردند: پس از تسلط حماس بر منطقه نوار غزه، کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان را تشویق کرد بر موضوع استقرار نیروهای بین‌المللی در این منطقه اصرار کند زیرا صرفاً از این طریق می‌توان به تسلط حماس در این منطقه پایان داد، به‌ویژه اینکه دولت اسرائیل به علت مشکلات خاص خود حاضر نیست، بار دیگر نوار غزه را تحت اشغال خود در آورد.

منابع آمریکایی گفتند: بر اساس این طرح نیروهای آمریکایی و اروپایی در پوشش نیروهای ناتو ابتدا در نوار غزه مستقر خواهند شد و تحت عنوان اجرای دستورات امنیتی اخیر محمود عباس به خلع سلاح جنبش حماس و پایان دادن به تسلط این جنبش بر نوار غزه اقدام خواهند کرد، این نیروها سپس با استقرار در کرانه باختری رود اردن امنیت را در این منطقه برقرار خواهند نمود.

این منابع افزودند: برنامه اولیه این طرح چند سال پیش توسط مرکز آموزشی مطالعات پیشرفته نظامی در منطقه کنفورث(در ایالت کانزاس آمریکا) در شصت وهشت صفحه تهیه و جزئیات مربوط به آن نیز مشخص شده بود.

آنها تأکید کردند: این طرح چند سال پیش از عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه، قرار بود به اجرا در آید اما با عقب نشینی تل‌آویو از این منطقه مسکوت ماند و مجدداً پس از تسلط حماس بر نوار غزه مطرح شد.

این منابع افزودند: اجرای این طرح از مأموریت‌های اصلی تونی بلر فرستاده جدید کمیته چهارجانبه بین‌المللی‌است و ژنرال کیت دایتون هماهنگ‌کننده آمریکایی نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان نیز برای اجرای آن تلاش خواهد کرد.

روزنامه الدستور افزود: ارتش آمریکا طرح‌های محرمانه در وضعیت‌های فوق‌العاده و اضطراری را از مدت‌ها پیش تهیه می‌کند و در صورت لزوم تحت پوشش نیروهای بین‌المللی حافظ صلح به اجرا در می‌آورد.

کد خبر 25588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز